Inspiraties

Bij onze onderzoeken laten we ons inspireren door een aantal methoden en technieken. Hier delen wij onze belangrijkste inspiraties en resources die we hierbij gebruiken.

Tips zijn uiteraard welkom!

Design Thinking
We maken veelvuldig gebruik van Design Thinking. Het diep inleven in een doelgroep, met gebruik van etnografische technieken vinden we zeer belangrijk. Ook de positieve benadering, met How Might We vragen en creatieve technieken inspireert ons.

Voor de toepassing van Design Thinking maken we gebruik van een aantal uitstekende bronnen:
  • De Design Kit van OpenIdeo - klik hier
  • De coursebestanden van Acumen/Ideo course for Human Centered Design - klik hier
  • De DIY kit (Development Impact & You) - klik hier
  • De Method Cards van de Stanford D-School - <niet meer publiek beschikbaar>
  • Het workshopformat voor introductie tot Design Thinking van Stanford D-School - klik hier
  • De methodeset van het medialab van de Hogeschool Amsterdam - klik hier
  • De CMD methodpack - klik hier
  • De UCD Toolbox - klik hier
  • De collective action toolkit van Frog - klik hier
  • De Delft Design Guide - klik hier
  • Service Design tools - klik hier
  • People Value Canvas van Waag Society - klik hier
  • De COCD-box van COCD - klik hier
  • De Nesta toolkit - klik hier
  • De Nesta toolkit voor ontwerp van publieke diensten - klik hier
  • De toolkit van Leiden Universiteit - Centre4Innovation - klik hier
  • De HBO-I methoden toolkit - klik hier
  • IBM Design Thinking Kit - klik hier

Viability - Eco-systeem en Business Model Canvas
Tot een goed idee komen is soms lastig, soms makkelijk, maar een idee is pas waardevol als desirability, feasibility en viability kunnen worden aangetoond. Qua viability zul je dan aan de slag moeten gaan met eco-systemen en de business modellen hierin: op welke wijze kan een idee voor een product of dienst echt landen in een organisatie met een verdienmodel of in een keten van organisaties?

Onze inspiraties hierbij:
- Business Model Canvas - klik hier

Veranderkunde
Het implementeren van een goed idee vraagt gedragsverandering, vaak in een breder systeem van organisaties/belanghebbenden. Hoe doe je dat? Kun je dat 'managen' (verandermanagement), of is het meer veranderkunde of zelfs veranderkunst. Onze inspiraties liggen hierbij bij:
- De Caluwe's kleuren, veranderstrategie, veranderplan en interventies
- Lewin;s Unfreeze, Move, Freeze
- Homan, complexity approach
- ADKAR en andere 'emotionele veranderreis-fases'
- De vier-vragen aanpak van De Witte - klik hier

Gedragsverandering en Persuasive Design
Soms vraagt het verbeteren en behouden van vitaliteit verandering van attitudes en gedrag van mensen. Dit vraagt inzicht in persoonlijk gedrag en gedragsverandering.
Inspiraties hierbij zijn:
- Design with intent - methodenset - klik hier
- Fogg's model - klik hier
- Behavioral Insights Team - klik hier
- Het Persuasion by Design model van de HU - klik hier
- Research van het Persuasive Health Technology lab van de TU Twente - klik hier
- Nudging - klik hier
- Fases in gedragsverandering, TT-model - klik hier
- Behaviour economics - klik hier
- SIMPLER-framework - klik hier
- EAST framework - klik hier
- Resources van stanford persuasive tech lab - klik hier
- Psychologie, sociale psychologie, gedrag in organisaties
- Diverse vormen van coaching en therapie
- Gamification - klik bijv. hier

User interface design
- GoodUi - klik hier

Tips voor methodesets? Post ze hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten